ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ
Στις 21 Ιουνίου 2010, πραγματοποιήθηκε έκτακτη συνεδρίαση Συλλόγου Διδασκόντων του 19ου Δημοτικού Σχολείου Χαλκίδας, με θέμα τα 800 σχολεία με ενιαίο αναμορφωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα στα οποία ανήκει και το σχολείο μας.
Ομόφωνα όλοι οι εκπαιδευτικοί εκφράσαμε την έντονη διαμαρτυρία μας στο μοντέλο που εισάγουν οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις, διαπιστώνοντας ότι αυτές στρέφονται ενάντια στο δημόσιο σχολείο και στους μαθητές.
Για το λόγο αυτό συμφωνούμε, υιοθετούμε και προσυπογράφουμε το παρακάτω κείμενο που διαμόρφωσαν σύλλογοι εκπαιδευτικών του Λεκανοπεδίου Αττικής στις 15-6-2010.
Αναλυτικά:
1. Τα σχολεία ενιαίου αναμορφωμένου εκπαιδευτικού προγράμματος υιοθετούν εξοντωτικούς ρυθμούς για τη μάθηση. Η έβδομη ώρα δεν έχει θετικό εκπαιδευτικό αποτέλεσμα και υπονομεύει και τις υπόλοιπες. Έχει ήδη αποτύχει στις μεγάλες τάξεις. Στις μικρές δημιουργεί μόνο κινδύνους.
2. Η διαμόρφωση του προγράμματος στη βάση 11 ξεχωριστών διδακτικών αντικειμένων για τις δύο πρώτες τάξεις, 13 για τις δύο μεσαίες και 15 για τις δύο τελευταίες δε βοηθά τα παιδιά να ελέγξουν, να συνειδητοποιήσουν και να αφομοιώσουν τη γνώση που τους προσφέρεται.
3. Οι μεγάλες αδυναμίες στην υλικοτεχνική υποδομή θα μετατρέψουν την επέκταση του υποχρεωτικού ωραρίου σε ανυπέρβλητη δοκιμασία για τα περισσότερα παιδιά.
4. Η διδασκαλία των αγγλικών από την πρώτη τάξη, πριν ακόμη τα παιδιά συνειδητοποιήσουν τα Ελληνικά και τους μηχανισμούς της γραφής, μπορεί να δημιουργήσει σε κάποια παιδιά, ιδιαίτερα σε εκείνα που αντιμετωπίζουν περισσότερες δυσκολίες, προβλήματα ακόμη και στη διδασκαλία της Ελληνικής.
5. Η ξεχωριστή διδασκαλία του μαθήματος των ηλεκτρονικών υπολογιστών δεν βοηθά στην κατάκτηση από τους μαθητές των δυνατοτήτων του εργαλείου. Κανένα εργαλείο δεν είναι αυτοσκοπός. Αν το σχολείο δεν το εντάξει σε κάποιο χρήσιμο για τη δράση τους σκοπό (πχ μέσα από τη διδασκαλία μαθημάτων), τότε αυτό θα συνεχίσει να εξυπηρετεί τους μαθητές ως παιχνιδομηχανή.
6. Η εναλλαγή 5 και 6 εκπαιδευτικών σε μία τάξη θα υπονομεύσει την αναγκαία οικειότητα και εμπιστοσύνη μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητή. Ιδιαίτερα στις μικρές τάξεις.
7. Στα Σχολεία ενιαίου αναμορφωμένου εκπαιδευτικού προγράμματος η τσάντα δε θα μένει στο σχολείο. Η ανάγκη για κατ’ οίκον εργασία παραμένει, αφού τα αναλυτικά προγράμματα, τα βιβλία και οι δυσκολίες της ύλης παραμένουν ίδια. Η δουλειά στο σπίτι θα αρχίζει πολύ πιο αργά και θα επιτελείται από πολύ πιο κουρασμένα παιδιά. Όσο για τα τρία μαθήματα της ε’ και της στ’ των οποίων η ύλη ανακοινώθηκε ότι μειώνεται, θα περιμένουμε τις συγκεκριμένες ανακοινώσεις, αν και πιστεύουμε ότι ούτε αυτό θα έπρεπε να γίνει από κλειστές επιτροπές, αλλά με ανοιχτή δημόσια συζήτηση.
8. Η δραστική μείωση του χρόνου της μελέτης στην προαιρετική ζώνη (2-4 μ.μ.), θα της στερήσει τη (μέχρι σήμερα) σημαντικότερη χρησιμότητα της, οδηγώντας την προαιρετική ζώνη σε μαρασμό.
9. Όσο το δημόσιο σχολείο παραμένει φτηνό, με πολυπληθή τμήματα και μειωμένη χρηματοδότηση δε θα καταφέρνει να ανταγωνιστεί τα φροντιστήρια, γι’ αυτό και οι υποσχέσεις για καταπολέμηση της παραπαιδείας δε θα έχουν κανένα πρακτικό αντίκρισμα.
10. Είναι αδιανόητο τέτοιες μεγάλες αλλαγές στη λειτουργία του σχολείου να προωθούνται ενάντια στη θέληση των συλλόγων διδασκόντων και των γονέων.
11. Ο αιφνιδιασμός όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας από τις υπουργικές ανακοινώσεις, λίγες μέρες πριν τη λήξη του σχολικού έτους, βαθαίνουν την έλλειψη εμπιστοσύνης μεταξύ αυτής και του υπουργείου.
12. Η ένταξη των αποφάσεων αυτών στο πλαίσιο του προγράμματος σταθερότητας και του μνημονίου συνεργασίας μεταξύ κυβέρνησης – Ε.Ε. –ΔΝΤ, προδιαγράφει ένα εφιαλτικό μέλλον για τα σχολεία, όπου η φτήνια του σχολείου και οι περικοπές θα συνοδεύεται από την πίεση για όλο και μεγαλύτερη ταχύτητα και ποσότητα στη μάθηση, ανεξάρτητα από τα «θύματα» – μαθητές που θα αφήνει πίσω της, η πίεση αυτή. Ήδη στις υπουργικές αποφάσεις αναφέρεται ότι η εφαρμογή τους «δε θα επιφέρει καμία πρόσθετη δαπάνη στον κρατικό προϋπολογισμό», γεγονός που θα εντείνει την ανάγκη του κάθε σχολείου να βρει χορηγούς και να εξασφαλίσει ιδιωτική χρηματοδότηση επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο τους γονείς.
Ομόφωνα όλοι οι εκπαιδευτικοί εκφράσαμε την έντονη διαμαρτυρία μας στο μοντέλο που εισάγουν οι σχετικές υπουργικές αποφάσεις, διαπιστώνοντας ότι αυτές στρέφονται ενάντια στο δημόσιο σχολείο και στους μαθητές.
Για το λόγο αυτό συμφωνούμε, υιοθετούμε και προσυπογράφουμε το παρακάτω κείμενο που διαμόρφωσαν σύλλογοι εκπαιδευτικών του Λεκανοπεδίου Αττικής στις 15-6-2010.
Αναλυτικά:
1. Τα σχολεία ενιαίου αναμορφωμένου εκπαιδευτικού προγράμματος υιοθετούν εξοντωτικούς ρυθμούς για τη μάθηση. Η έβδομη ώρα δεν έχει θετικό εκπαιδευτικό αποτέλεσμα και υπονομεύει και τις υπόλοιπες. Έχει ήδη αποτύχει στις μεγάλες τάξεις. Στις μικρές δημιουργεί μόνο κινδύνους.
2. Η διαμόρφωση του προγράμματος στη βάση 11 ξεχωριστών διδακτικών αντικειμένων για τις δύο πρώτες τάξεις, 13 για τις δύο μεσαίες και 15 για τις δύο τελευταίες δε βοηθά τα παιδιά να ελέγξουν, να συνειδητοποιήσουν και να αφομοιώσουν τη γνώση που τους προσφέρεται.
3. Οι μεγάλες αδυναμίες στην υλικοτεχνική υποδομή θα μετατρέψουν την επέκταση του υποχρεωτικού ωραρίου σε ανυπέρβλητη δοκιμασία για τα περισσότερα παιδιά.
4. Η διδασκαλία των αγγλικών από την πρώτη τάξη, πριν ακόμη τα παιδιά συνειδητοποιήσουν τα Ελληνικά και τους μηχανισμούς της γραφής, μπορεί να δημιουργήσει σε κάποια παιδιά, ιδιαίτερα σε εκείνα που αντιμετωπίζουν περισσότερες δυσκολίες, προβλήματα ακόμη και στη διδασκαλία της Ελληνικής.
5. Η ξεχωριστή διδασκαλία του μαθήματος των ηλεκτρονικών υπολογιστών δεν βοηθά στην κατάκτηση από τους μαθητές των δυνατοτήτων του εργαλείου. Κανένα εργαλείο δεν είναι αυτοσκοπός. Αν το σχολείο δεν το εντάξει σε κάποιο χρήσιμο για τη δράση τους σκοπό (πχ μέσα από τη διδασκαλία μαθημάτων), τότε αυτό θα συνεχίσει να εξυπηρετεί τους μαθητές ως παιχνιδομηχανή.
6. Η εναλλαγή 5 και 6 εκπαιδευτικών σε μία τάξη θα υπονομεύσει την αναγκαία οικειότητα και εμπιστοσύνη μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητή. Ιδιαίτερα στις μικρές τάξεις.
7. Στα Σχολεία ενιαίου αναμορφωμένου εκπαιδευτικού προγράμματος η τσάντα δε θα μένει στο σχολείο. Η ανάγκη για κατ’ οίκον εργασία παραμένει, αφού τα αναλυτικά προγράμματα, τα βιβλία και οι δυσκολίες της ύλης παραμένουν ίδια. Η δουλειά στο σπίτι θα αρχίζει πολύ πιο αργά και θα επιτελείται από πολύ πιο κουρασμένα παιδιά. Όσο για τα τρία μαθήματα της ε’ και της στ’ των οποίων η ύλη ανακοινώθηκε ότι μειώνεται, θα περιμένουμε τις συγκεκριμένες ανακοινώσεις, αν και πιστεύουμε ότι ούτε αυτό θα έπρεπε να γίνει από κλειστές επιτροπές, αλλά με ανοιχτή δημόσια συζήτηση.
8. Η δραστική μείωση του χρόνου της μελέτης στην προαιρετική ζώνη (2-4 μ.μ.), θα της στερήσει τη (μέχρι σήμερα) σημαντικότερη χρησιμότητα της, οδηγώντας την προαιρετική ζώνη σε μαρασμό.
9. Όσο το δημόσιο σχολείο παραμένει φτηνό, με πολυπληθή τμήματα και μειωμένη χρηματοδότηση δε θα καταφέρνει να ανταγωνιστεί τα φροντιστήρια, γι’ αυτό και οι υποσχέσεις για καταπολέμηση της παραπαιδείας δε θα έχουν κανένα πρακτικό αντίκρισμα.
10. Είναι αδιανόητο τέτοιες μεγάλες αλλαγές στη λειτουργία του σχολείου να προωθούνται ενάντια στη θέληση των συλλόγων διδασκόντων και των γονέων.
11. Ο αιφνιδιασμός όλης της εκπαιδευτικής κοινότητας από τις υπουργικές ανακοινώσεις, λίγες μέρες πριν τη λήξη του σχολικού έτους, βαθαίνουν την έλλειψη εμπιστοσύνης μεταξύ αυτής και του υπουργείου.
12. Η ένταξη των αποφάσεων αυτών στο πλαίσιο του προγράμματος σταθερότητας και του μνημονίου συνεργασίας μεταξύ κυβέρνησης – Ε.Ε. –ΔΝΤ, προδιαγράφει ένα εφιαλτικό μέλλον για τα σχολεία, όπου η φτήνια του σχολείου και οι περικοπές θα συνοδεύεται από την πίεση για όλο και μεγαλύτερη ταχύτητα και ποσότητα στη μάθηση, ανεξάρτητα από τα «θύματα» – μαθητές που θα αφήνει πίσω της, η πίεση αυτή. Ήδη στις υπουργικές αποφάσεις αναφέρεται ότι η εφαρμογή τους «δε θα επιφέρει καμία πρόσθετη δαπάνη στον κρατικό προϋπολογισμό», γεγονός που θα εντείνει την ανάγκη του κάθε σχολείου να βρει χορηγούς και να εξασφαλίσει ιδιωτική χρηματοδότηση επιβαρύνοντας ακόμη περισσότερο τους γονείς.
Ο ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΩΝ
ΤΟΥ 19ου ΔΗΜΟΤΙΚΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΧΑΛΚΙΔΑΣ:
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου