Το πρώτο κουδούνι για την έναρξη της σχολικής χρονιάς θα βρει φέτος λιγότερα σχολεία, λιγότερα τμήματα μαθητών, λιγότερους εκπαιδευτικούς. Όχι, δεν μειώθηκαν από πέρυσι τα παιδιά. Οι δαπάνες για την παιδεία κόπηκαν για να σωθεί, λέει, το έθνος. Τη Δευτέρα μαθητές και γονείς, οι εκπαιδευτικοί ήδη έχουν πάρει μια γεύση, θα βρεθούν αντιμέτωποι με τα πρώτα αποτελέσματα της "σωτηρίας" που υπέδειξε και επέβαλε το ΔΝΤ.
Το μαχαίρι στους διορισμούς εκπαιδευτικών παρά τον τεράστιο αριθμό συνταξιοδοτήσεων, δε σημαίνει μόνο κενά σε δασκάλους και καθηγητές. Δημιουργεί μια νέα πραγματικότητα στην εκπαίδευση που ανατρέπει κατακτήσεις του εκπαιδευτικού κινήματος τόσο στο μορφωτικό όσο και στο εργασιακό επίπεδο. Αυτό που θα σηματοδοτήσει την έναρξη της σχολικής χρονιάς δεν είναι τόσο τα κενά (παρ' ότι τεράστια) όσο τα ξεχειλωμένα τμήματα, οι εκπαιδευτικοί-επισκέπτες και η κατάργηση κάθε θεσμού στήριξης της μορφωτικής προσπάθειας των μαθητών. Σε δεύτερο επίπεδο, οι δραματικές περικοπές στα κονδύλια επισκευής, συντήρησης και καθαριότητας των σχολείων θα φορτώσουν με νέα έξοδα τους γονείς ή θα ρίξουν την εκπαίδευση στην αγκαλιά των χορηγών.
Σε ρόλο Χουντίνι
Δεν πάνε τρεις εβδομάδες που η κ.Διαμαντοπούλου μίλησε για τη δυσκολότερη από τη μεταπολίτευση χρονιά. Όπως παραδέχτηκε η ίδια, οι εκτιμήσεις για 20.000 κενά δεν απείχαν από την πραγματικότητα. Τι έγινε και τα 20.000 κενά "έπεσαν", κατά δήλωσή της, την προηγούμενη Πέμπτη, στον μαγικό αριθμό 800; Αν, βεβαίως, ίσχυε αυτό, η υπουργός Παιδείας θα μπορούσε να καυχιέται για την καλύτερη έναρξη όλων των εποχών και όχι να μιλά για δυσκολίες. Τι έγινε λοιπόν και μειώθηκαν τόσο τα κενά; Μήπως ανετράπη το Μνημόνιο και έγιναν τόσοι διορισμοί όσες και οι ελλείψεις ή τουλάχιστον οι 11.500 συνταξιοδοτήσεις καθηγητών και δασκάλων; Ούτε αυτό ισχύει. Οι προσλήψεις αναπληρωτών που ανακοινώθηκαν στο παρά πέντε της σχολικής χρονιάς είναι 5.529. Η επόμενη δόση θα γίνει μετά την έναρξη των σχολείων για να καλυφθούν τα "απρόβλεπτα" για τα οποία ενοχοποιούνται οι ίδιοι οι εκπαιδευτικοί (π.χ. ασθένειες, άδειες, κυήσεις).
Τι... χουντινικά έκανε λοιπόν η υπουργός Παιδείας για να ρίξει στα συνήθη τα κενά με 50% μείωση των μόνιμων διορισμών, με τριπλάσιο αριθμό συνταξιοδοτήσεων σε σχέση με πέρυσι και με πολύ λιγότερους αναπληρωτές στα σχολεία από προηγούμενες χρονιές; Βάζει περισσότερα ... κεφάλια σε κάθε τμήμα. Μ' αυτόν τον τρόπο καταργεί τμήματα και άρα εξοικονομεί εκπαιδευτικούς που τους ρίχνει αλλού. Η ίδια μίλησε για 4.277 πλεονάζοντες εκπαιδευτικούς. Τα σχολεία κάθε περιοχής μετράνε πλέον λιγότερα τμήματα. Στην Καλλιθέα, έκλεισαν 11. Πήγαιναν για 39, αλλά οι αντιδράσεις των εκπαιδευτικών περιόρισαν τις καταργήσεις και επομένως το ξεχείλωμα των τμημάτων.
Η Ελλάδα ανεβαίνει πλέον πάνω από τον μέσο όρο μαθητών ανά τάξη των χωρών μελών του ΟΟΣΑ. Αυτό προέκυψε από τη δημοσιοποίηση της έρευνας "Εκπαίδευση με μια Ματιά" του Οργανισμού. Όταν ο μέσος όρος στις χώρες - μέλη είναι 22 μαθητές, η κ. Διαμαντοπούλου συγκροτεί τμήματα που ξεκινούν από 25 για να φτάσουν ακόμα και τα 30 παιδιά στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση. Στην καλύτερη των περιπτώσεων τα νέα τμήματα θα δεχτούν 5 επιπλέον μαθητές από 20 μέσο όρο που έδιναν οι υπηρεσίες του υπουργείου Παιδείας προ ΔΝΤ εποχή.
Στην περιφέρεια δεν έχουμε μόνο καταργήσεις τμημάτων αλλά και σχολείων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα το Ηράκλειο όπου κλείνουν οριστικά σχεδόν όλα τα ολιγοθέσια δημοτικά σχολεία του νομού, πολυθέσια σχολεία μετατρέπονται σε ολιγοθέσια, ενώ υποβιβάζονται οργανικά δεκάδες σχολικές μονάδες. Όλα αυτά κόβουν 214 θέσεις δασκάλων και 80 θέσεις νηπιαγωγών.
Delivery στην εκπαίδευση
Οι εκπαιδευτικοί που... περισσεύουν διατίθενται σε άλλα σχολεία. Όχι απαραιτήτως ένα. Οι πλεονάζοντες μπορεί να καλύπτουν ακόμα και τέσσερα σχολεία. Το καθεστώς... delivery στην εκπαίδευση. Τα παιδιά, τη Δευτέρα, μπορεί να μη δουν στα προαύλια καθηγητές που ξεχώριζαν, εκτιμούσαν και αγαπούσαν μόνο και μόνο επειδή στα νέα ξεχειλωμένα τμήματα, αυτοί ήταν υπεράριθμοι. Μπορεί, όμως, να μη δουν ούτε και συμμαθητές τους καθώς η αναδιανομή για την εξοικονόμηση έχει επιφέρει και υποχρεωτικές μετακινήσεις μαθητών σε άλλα σχολεία απ' αυτό της γειτονιάς τους. Η λογική είναι φτιάχνουμε τα τμήματα με βάση τις εντολές και όσοι δε χωράνε διοχετεύονται αλλού.
Κομμένα όλα
Στα σχολεία δεν θα περισσεύει πλέον καμία ώρα. Μα οι περισσευούμενες ώρες, ειδικά για τα δημοτικά, ήταν πολύτιμες. Από τις ώρες που περίσσευαν έβγαινε η ενισχυτική διδασκαλία. Ο μοναδικός θεσμός για την ενίσχυση παιδιών με μαθησιακές δυσκολίες. Ούτε αυτός θα λειτουργήσει, ούτε οι τάξεις υποδοχής, ούτε και τα τμήματα ένταξης για παιδιά με ειδικές ανάγκες.
Την ώρα που η μέση οικογένεια χάνει ένα μεγάλο μέρος των εισοδημάτων της, η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ καταργεί την Πρόσθετη Διδακτική Στήριξη, δηλαδή τα δημόσια φροντιστήρια στα λύκεια. Ο θεσμός που παρακολουθούσαν δεκάδες χιλιάδες παιδιά, κατεβάζει ρολά. Θα λειτουργήσει, λέει η κ. Διαμαντοπούλου μόνο σε απομακρυσμένες περιοχές και σε μικρά σχολεία. Όσοι μπορούν ας πάνε φροντιστήριο, όσοι δεν μπορούν ας ελπίζουν ότι θα συγκινηθούν οι ιδιώτες και θα τους πάρουν τσάμπα μέσα από τις καμπάνιες διαφόρων ραδιοφωνικών σταθμών. Η υπουργός Παιδείας, πάντως δεν συγκινείται...
Μαχαίρι πέφτει και στα λειτουργικά έξοδα των σχολείων. Μέχρι σήμερα, η επιχορήγηση των σχολικών επιτροπών δεν ξεπερνά το 1/3 του ποσού της περυσινής χρονιάς με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η ικανοποίηση βασικών λειτουργικών αναγκών των σχολείων μεταξύ των οποίων και η καθαριότητα.
Το σχολείο γίνεται φτωχότερο από κάθε άποψη. Η κ. Διαμαντοπούλου κάνει πράγματι το παν για να φανεί ότι από Δευτέρα γίνεται μάθημα. Άλλο, όμως, το τι θα φαίνεται κι άλλο το τι θα γίνεται. Θα περάσει έτσι; Η ΟΛΜΕ σε ανοικτή επιστολή που απευθύνει σε όλους τους γονείς τους καλεί να σκεφτούν ότι αν δεν διαμαρτυρηθούν, δεν απαιτήσουν, δεν αρνηθούν, δεν ενεργοποιηθούν, τότε είμαστε όλοι καταδικασμένοι στην αιώνια λιτότητα της τρόικας και στην όλο και μεγαλύτερη υποβάθμιση της Παιδείας.
Στεφανάκου Π.
Ημερομηνία δημοσίευσης: 12/09/2010
Εφημερίδα Αυγή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου